نمایش افسانه قلیدون
آثار گروه هنری آک / 263 views / پربازدید شاخص
افسانه قلیدون
افسانه قلیدون حکایت پسر بچهای است که در پی بخت خود راهی قله دست نیافتنی قاف میشود، در راه به گرگ طاس، درخت خشک، ملکهای که در جنگها شکست میخورد و نهنگ که سردرد دارد برمیخورد و آنان از او میخواهند که چاره درد آنها را هم از بختشان بپرسد.
قلیدون پس از یافتن بختش راهی مراد آباد میشود اما از این نکته غافل میشود که خوشبختی او با خوشبختی دیگران گره خورده، بنابراین از کمک کردن به آنها عبور میکند و دست آخر گرفتار گرگ میشود و….
***
کیوان ظهرابی کارگردان نمایش: در این سالها متاسفانه از فضای فرهنگ ایرانی و مولفههای ویژه آن که توجه به عدل، مروت، ایثار، انصاف، مردمداری، احترام به والدین و طبیعت و هزاران نکته اخلاقی دیگر است دور شدهایم و این در حالیست که ادبیات ما لبریز از قصه است.
نویسنده و کارگردان نمایش افسانه قلیدون گفت: این اثر اقتباسی از یک افسانه کهن ایرانی و گنجینه ادبیات ملی و فولکلور است که توسط “گوسانها” یا همان نقالهای دوره گرد سینه به سینه و به طور روایی نقل شده و از دیرباز برای ما به یادگار مانده است. ما نیز کوشیدهایم در مرحله نخست با حفظ اصالت داستان مطابق سلایق کودک امروز با تیم اجرایی مجرب این افسانه را با زبان هنر نمایش برای مردم اجرا کنیم.
کیوان ظهرابی الگو پردازی مناسب در جهت شخصیت پردازی صحیح را هدف غایی این نمایش برشمرد و تصریح کرد: ما با قشر کودک و نوجوان در این نمایش به عنوان مخاطب سروکار داریم که در مرحله تکوین و رشد فکری، حسی و گذر از شخصیت اولیه (ذاتی) به شخصیت ثانویه (اکتسابی) و به بیانی دیگر ناخودآگاهی به خودآگاهی هستند بنابراین تزریق ارک تایپها، الگوها و مفاهیم و فضایل ژرف انسانی برای شکلگیری هرچه بهتر شخصیت ثانویه در این دوران حساس از عمر آدمی امری بسیار مهم است که باید به آن عمیقا پرداخته شود.
وی گفت: چند ماهی است که با تمرینات مداوم در حال آماده سازی این تئاتر هستیم که به لطف خداوند از۲۶ تا ۳۰ مهرماه سال جاری ساعت ۱۹ در فرهنگسرای اشراق به روی صحنه خواهد رفت.
وی با بیان اینکه کودکان بزرگترین روح همذاتپندار جهانند اظهار کرد: بچهها در لحظه و “ان” زندگی میکنند و چندان دغدغه آینده و حسرت گذشته را ندارند بنابراین دنیای خاص خودشان را دارند که همه وظیفه داریم علاوه بر درک دنیای آنها و احترام به پرسش و رویکردهایشان در مورد پدیدههای گیتی، خوراک فکری مناسبی در جهت شکلگیری آنچه که میتوانند باشند یا آنچه باید باشند را در اختیارشان قرار دهیم یعنی به معنای دیگر درست آموزش و پرورششان دهیم. یکی از مهمترین ابزارها در نیل به این هدف استفاده از سلاح هنر و در صدر آنها هنر شریف نمایش است. نمایش این قدرت را داراست که بتواند با آنان ارتباطی نزدیک برقرار کند و عمیقترین مفاهیم بشری را با آمیزهای از تمام هنرها و با بیانی ساده و روان برایشان ملموس سازد.
ظهرابی با تاکید بر اینکه باید بر روی باور کودکان کارکنیم گفت:
به عنوان مثال اگر کودکی ترسوست میتوان روح” قهرمان بودن” یا “میتوان قهرمان شدن” را در او ایجاد و تقویت کنیم یا اگر دروغگوست باید اصل صادق بودن را در وی بارور سازیم. مطلب دیگر آنکه در به صحنه بردن این نمایش منهای علاقه وافر من به کودکان و اینکه هنوز خود را کودک میپندارم، بحث توجه به ادبیات ملی است.
وی ادامه داد: دراین سالها متاسفانه از فضای فرهنگ ایرانی و مولفههای ویژه آن که توجه به عدل،مروت،ایثار،انصاف،مردم داری،احترام به والدین و طبیعت و هزاران نکته اخلاقی دیگر است دور شده ایم و این در حالیست که ادبیات ما لبریز از قصه است.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: مسئولان فرهنگی بیتعارف برنامهریزی دقیق و مدون با چشمانداز آیندهنگر در حوزه کودک و نوجوان نداشتهاند و وضعیت فرهنگی موجود مخصوصا در پایین و بالای شهر خود گویای واقعیتهای بسیاری است. در این میان فرهنگسراها، سراهای محل و مدارس میتوانند مثمرثمرتر استعدادهای کودکان را کشف و پرورش دهند و این جزو وظایف آنان میباشد.
ظهرابی در عین حال تاکید کرد: جای تامل است که آموزش و پرورش و شهرداری دغدغه بچهها را آنطور که باید و شاید ندارند و هیچ ساز و کار مناسبی در این بخش به چشم نمیخورد که استعدادها و ظرفیتهای بالقوه کودکان شناسایی شود.
طراحی نور و دکور: کیوان ظهرابی
نوازنده تمبک و دف: نعیم عابدیان
مستند پشت صحنه و روابط عمومی: هادی گرجی
اجرا کنندگان فرم سماع: ویدا قبادی و آمینا باقریان
موسیقی: منصور طباطبایی
طراح گرافیست: یوسف بابایی درویش
مدیر هماهنگی سالن: آرزو موسایی
اجرای صدا: محبوبه بارگاهی
اجرای نور: سپیده قاسمی
خیاط: مینا یوسفی
سیاهپوشان: نفیسه مبلغ،اسیه چهار لشگر کرد،منصوره سنایی،معصومه محمد بیگی
- Listing ID: 5809
- 🎥پخش اثر:
- معرفی آثار: این اثر اقتباسی از یک افسانه کهن ایرانی و گنجینه ادبیات ملی و فولکلور است که توسط “گوسانها” یا همان نقال های دوره گرد سینه به سینه و به طور روایی نقل شده و از ازمنه های دور برای ما به یادگار مانده است.
- بررسی آثار: براساس افسانه ای از گنجینه ادبیات ملی
- سال ساخت: 1400
-
👨👩👧👦بازیگر/بازیگران:
1- مهسا گلگیر
2- احسان صبوری
3- نفیسه یوسفی
4- محمدمهدی فاتحی نیکو
5- مریم هاشمی
6- میثم معصومی
7- پاسا بنیاسمعیلیه
8- دانیال حسننیا
9- هستی طباطبائی
10- فاطمه آبزن
11- فائزه آبزن
12- مهدی معصومی
13- امیرعلی صادقی
14- مهیار فاتحی نیکو
15- مسیحا گلگیر
16- آنیتا خیرالهی
17- طاها عارفی
18- باران سنایی
19- متین فاتحی - سال اکران: 1400
- کارگردان: کیوان ظهرابی
- 🎅طراح گریم: و اجرا: مهدیه نائبی
- 👘طراح لباس: طاهره قاسمی
- 🧙♀️طراح صحنه: طاهره قاسمی
- 🧏♀️منشی صحنه: و اجرای دکور: داوود بنی اسمعیلیه
- 📸عکاس/تصویربردار: هلیا آماده
درباره فریبرز ذبیحیان
دانشآموخته مدیریت کسب کار، مترجمی همزمان، مدیر و مدرس انجمن کارآفرینان فنی و حرفهای، مدرس دورههای آی تی ضمن خدمت کارکنان دولت،
نوشتههای بیشتر از فریبرز ذبیحیانThis site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.