لو کوربوزیه
معماری مدرن / 142 views / پربازدید شاخص
لو کوربوزیه (به فرانسوی: Le Corbusier) با نام اصلی شارل-ادوار ژانِره-گری (به فرانسوی: Charles-Édouard Jeanneret-Gris) (زادهٔ ۶ اکتبر ۱۸۸۷ – درگذشتهٔ ۲۷ اوت ۱۹۶۵) معمار، طراح، شهرساز، نویسنده و نقاش سوئیسی بود. وی به عنوان یکی از اولین پیشگامان معماری مدرن و سبک بینالمللی مشهور است. در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۶، هفده پروژه لو کوربوزیه در هفت کشور در فهرست سایتهای میراث جهانی یونسکو به عنوان آثار معماری لو کوربوزیه، به عنوان میراث جهانی یونسکو. ثبت شدند.
زندگینامه
لو کوربوزیه در لا-شو-د-فون (به فرانسوی: La Chaux de Fonds)، شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس، در نزدیکی مرز فرانسه متولد شد. وِی علاقهٔ زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یک مدرسهٔ هنرهای زیبای محلی بود و خود در بوداپست و پاریس درس خوانده بود، به آموختن مبانی هنر پرداخت.
لوکوربوزیه در 18 سالگی به سیاحت در اروپا پرداخت. سپس نزد آگوست پره در پاریس کار کرد. (1909-1908) زیر نظر پیتر بهرنز (Peter Behrens) در برلین به کار و تحصیل پرداخت. در 1915 با یک رشته طرحهای معماری، راه جدید و اساسی خویش را به سوی مسائل فنی و زیباشناسی ساختمان روشن ساخت و در 1918 برای همیشه در پاریس ماندگار شد. در سالهای بعد طرحهایی برای خانه، آپارتمان و شهر فراهم ساخت که در بیشتر آنها از شکل های صنعتی مانند ساختمان کشتی بخار الهام گرفته بود. در 1921 در طرح خانه های مسکونی، فرم جدیدی در معماری ارائه داد، که نشان دهنده شیوه های نوین ساختمانی بود. در 1923 نخستین ساختمان در نزدیکی پاریس بر پایه قوانین ساختمانی وی بنا شد. در 1946 وابسته گروه بین المللی معماران شد که مسئولیت طراحی ادارات مرکزی سازمان ملل در نیویورک را بر عهده داشت. پس از جنگ جهانی دوم از 1946 تا 52 طرح شهر عمودی را ارائه کرد که بخش هایی از آن را اتحادیه مسکن در پاریس تایید نمود.
اولین خانههایی که او طراحی کرد در لشودفوند و متعلق به خود وی بودند، مانند ویلا فالت (Villa Fallet) ویلا شوآب (Villa Schwob) و ویلا ژان نرت (این خانهٔ آخر را برای پدر و مادرش ساخته بود). این خانهها یادآور سبک معماری رایج، منطبق بر طبیعت کوههای بومی در آن منطقه، یعنی رشته کوههای آلپ بودند. لو کوربوزیه دائماً برای فرار از محدودیتهای حاکم در شهرش، به دورتا دور اروپا سفر میکرد. در حدود سال ۱۹۰۷ به پاریس رفت. در آنجا در دفتر یک فرانسوی پیشگام تولید بتن تقویت شده، به نام آگوست پِره کار پیدا کرد.
وی در اواخر سال ۱۹۱۱ به بالکان، آسیای صغیر، یونان و رم سفر کرد و نقاشیهای بسیاری از این سفر با خود به همراه آورد.
لوکوربوزیه بی گمان یکی از 4 استاد بزرگ معماری نوین است که شخصیت و شیوه کار ویژه اش تجربههای او را با تجربههای استادان معماری و هنر نوزایی همانند میسازد. اندیشهها و آثار او را میتوان به 4 دوره تقسیم نمود:
1. در دوره نخست همه کوشش او به پیشبرد انبوه سازی در معماری خلاصه میشد که دستاورد آن طرح دومینو( Dom-ino ) در 1915-1914 میباشد.
2. در دوره دوم به شهرسازی روی آورد و ایده ساخت آسمانخراشهایی در میان فضاهای سبز درختان را پی گرفت. شهر معاصر(1922) و شهر درخشان (1935) و طرح شهر الجزیره در (1938) مربوط به آن دوره میباشد. تدوین مصوبات منشور آتن (1942)و کتاب چگونه به شهرسازی بیاندشیم نیز جزو این فعالیتها محسوب میگردد.
3. لوکوربوزیه از سالهای1947 تفکرات خردگرایانه خود را تعدیل نموده و به طراحی ساختمانهای تندیس گونه و اکسپرسیونیستی پرداخت. اولین اثر او در این زمینه واحد مسکونی مارسی (1952-1947) و اوج آن کلیسای رون شان (1954-1950) میباشد.
.4 دوره چهارم فعالیتهای او با طراحی شهر چندیگره و ساختمانهای عمومی آن آغاز میگردد. طرحهایی که بر معماری مدرن ژاپن تاثیری انکارناپذیر میگذارد. وی تا پایان عمر (1965) سرگرم طراحی و اجرای ساختمانهای شهر چندیگره بود.
این معمار برجسته جهان در قرن بیستم پس از 78 سال زندگی روز 27 اوت هنگام استحمام طبی در پلاژ «رک برون» فرانسه غرق شد (کان، 1386: 7 )
عوامل موثر بر دیدگاههای لوکوربوزیه:
((رابطه لوکوربوزیه و معاصرین وی ))
لوکوربوزیه را نمیتوان به راحتی توصیف نمود. زندگی پیچیده او و تحولاتی که او در مدت زمان زندگیش در دنیای معماری و هنر بوجود آورده است و حجم انبوه آثارش که به ندرت در مورد معمار دیگری دیده می شود، او را به شخصیتی منحصر به فرد بدل ساخته است. (بیکر، 1386: 1)
لوکوربوزیه به دلیل نبوغ خود از آغاز ناآرام بود، حتی در دفتر کار هیچ معمار بزرگی زیاد دوام نیاورد و شور فراوان به امور تازه داشت. بین سال های 1909 و 1910 در پاریس در آتلیه «پره» کار کرد، تا خواص ساختمانی بتن مسلح را فرا گیرد. بعداً به برلین رفت و مدتی کوتاه نیز در آتلیه «پیتر بهرنز» مشغول کار شد. نخستین کتابی که منتشر کرد _ بحث و انتقادی درباره ی نهضت هنر جدید آلمان بر اساس صنعت حاصل تجارب وی در دفتر «بهرنز» بود. بعد از برلین سری به وین زد و با «کارگاه» در این شهر آشنا شد، اما دعوت «یوسف هفمان» مشهورترین شاگرد «اتوواگنر» را برای کار نپذیرفت و در عوض با کیسه ی تهی به سفر پرداخت که خود، آن را «مسافرت پند آموز» نامیده است.
در این سفر از طریق بالکان به آسیای صغیر رفت و از آن جا از راه یونان و رم دوباره به پاریس برگشت. مطالعه و تماشای خانه های سفید ساحل دریای مدیترانه، «آکروپلیس» در آتن، شهر استانبول و کلیسای سنت پطر در رم همه و همه به وی مایه ای دادند که برای پیشرفت های آینده خود بدان احتیاج داشت. به راستی، این سفر، سفری اکتشافی بود: دیداری از منابع فرهنگ مغرب زمین (گیدئون ، 1374 : 424 (
دفترچهای از پیشطرحهای او در این مسافرت، حاوی طرحهایی از معبد پارتنون، به خوبی اثباتکنندهٔ تأثیرات ارائه شده در کار بعدی او به نام «به سوی یک معماری» (وِر اون آرشیتِکتور Vers Une Architecture) در سال ۱۹۲۳ بود. او در سال ۱۹۱۶ و در سن ۲۹ سالگی برای همیشه به پاریس نقل مکان کرد و در سال ۱۹۲۰، لقب لو کوربوزیه را که اسم پدربزرگ مادری اش بود به عنوان اسم مستعار خود انتخاب کرد.
لو کوربوزیه در طی فعالیت حرفهای خود، استفاده از یکی از شاخصترین مصالح ساختمانی مدرن یعنی بتن را به نهایت زیبایی رساند و کارهای وی مورد تقلید جهانی قرار گرفت.
لپلاتنیه، معلم و مربی لوکوربوزیه در مدرسه هنری لاشودفون بود. او طبیعت را مرجع هنرمند طراح تزئینات میدانست. نظرات لپلاتنیه بر اساس یک سری از نوشتههای جان راسکین شکل گرفته بود. او ژانره را تشویق کرد تا معمار شود و او را وادار ساخت تا از ترسیم به عنوان ابزاری برای مشاهده استفاده نماید. با راهنمایی و نظارت لپلاتنیه، ژانره شروع به ترسیم یک سری اسکیس برای به تصویر کشیدن دنیای بصری پیرامون خود کرد که حاصل آن چند کتاب اسکیس به جای مانده از اوست. لپلاتنیه احترامی را که برای نظریات راسکین قائل بود به ژانره انتقال داد و ژانره به سوی طبیعت و معماری گرایش پیدا کرد. (بیکر، 1386: صص 20-18)
پنج اصل لو کوربوزیه
در زمینه معماری لو کوربوزیه خانه را به عنوان ماشینی برای زندگی عنوان کرد، همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت است. وی پنج نکته را در ساختمانهای مدرن معرفی کرد که عبارتند از:
- ستونها ساختمانها را از روی زمین بلند میکنند.
- بام مسطح و باغ روی بام
- پلان آزاد
- پنجرههای طویل و سرتاسری
- نمای آزاد، کفها و دیوارها به صورت کنسول
معماری لو کوربوزیه
لو کوربوزیه در طرحهای خود بسیار تحت تأثیر فضای کلی شهری و سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه بود که به کارش جذابیت بالایی میبخشید. او همچنین عضو انجمن بینالمللی معماران مدرن شد. او یکی از اولین کسانی بود که در زمان خود تأثیر ماشین را، انباشتگی انسانها بیان کرد! او این مطلب را چنین توضیح میداد که در آینده، شهرها حاوی آپارتمانها و ساختمانهای بزرگی خواهند شد که هر کدام بهطور مجزا، گویی در کنار بقیه پارک شدهاند. تئوریها و طرحهای لو کوربوزیه خصوصاً توسط صنف ساختمان سازان کاملاً مورد قبول قرار میگرفت، چنانکه لو کوربوزیه میگفت: بهطور قانونی تمام ساختمانها باید سفید باشند؛ و دیگر معماران از این گفته پیروی میکردند و از هر گونه تزئینی به شدت انتقاد میکردند. لو کوربوزیه از ترکیبهای بزرگ منظم در شهرها همواره با عبارتهای خستهکننده و ناهماهنگ با افراد پیاده در شهر، یاد میکرد. پلان شهری برزیل نیز بر همین ایدههای او بنا شده بود. آخرین آثار لو کوربوزیه بیانکنندهٔ یک برداشت پیچیده از فشارهای مدرنیته در زمان خود بودند ولی در عین حال طراحیهای معماری شهری او دارای حالت استهزا و انتقادی هستند.
تناسبات طراحی
لو کوربوزیه از یک شبکه مدولار با تناسبات طلایی برای طراحی پلان و نما استفاده میکرد و تناسبات و اندازههای بدن انسان را طبق مدل خودش در طراحی بکار میبرد. کالین رو در مقالهای با عنوان ریاضیات ویلای ایدئال در سال ۱۹۴۷ شباهتهای بین قسمتهای فضایی یک ویلای پالادیو را با سازه شبکهای یکی از ویلاهای لو کوربوزیه نشان دادهاست. گرچه هردو ویلا سیستم تناسب دهنده مشابهی دارند و از یک نظم ریاضی عالی پیروی میکنند، اما ویلای پالادیو شامل فضاهایی با اشکال ثابت و روابط متقابل هماهنگ است در حالیکه ویلای لو کوربوزیه، از طبقات افقی شامل فضاهای آزاد که توسط کف و سقف تاوهای تعریف میشوند، ساخته شدهاست.
شهرسازی
لو کوربوزیه شهرهای آینده را شهرهایی تجسم نمود که از آسمانخراشهای عظیم و مرتفع تشکیل شدهاست. در هر یک از این آسمانخراشهای چند عملکردی، حدود صد هزار نفر کار و زندگی خواهند کرد. در این ساختمانها، آپارتمانهای مسکونی، ادارات، فروشگاهها، مدارس، مراکز تجمع و کلیه احتیاجات یک محله بسیار بزرگ فراهم است. ساکنان این مجتمعها، از دود و سر و صدای ترافیک اتومبیلها به دور هستند و به جای آن از آفتاب و دید و منظر زیبا استفاده میکنند.
بر اساس این نظریه، دو شهر مهم در دهه پنجاه میلادی، طراحی و اجرا شد. یکی شهر چندیگر هند بود که توسط خود لو کوربوزیه طراحی شد. برای طرح این شهر لو کوربوزیه از جدیدترین ضوابط شهرسازی و معماری مدرن که عمدتاً خود او مسئول تبیین آنها بود، استفاده کرد.
همچنین ساختمان طراحی شده توسط نورمن فاستر، معمار سبک های تک، بنام برج هزاره توکیو ۱۹۸۹ در ساحل شهر توکیو را میتوان نمونه کاملی از برجهای چند منظوره نظریه لو کوربوزیه تلقی کرد.
آثار مهم
- ویلا شواب
- ویلای استین دومونزی
- ویلای ژانره
- ویلا ساوا
- ۱۹۱۷ – ۱۹۱۵ – خانه دومینو
- ۱۹۳۱ – کاخ شوروی، روسیه
- ۱۹۳۸ – آسمانخراش کارتسین، ایالات متحده
- ۱۹۴۸ – خانه کراتکت، آرژانتین
- ۱۹۵۲ – مقر سازمان ملل متحد (عضو گروه معماران)، ایالات متحده
- ۱۹۵۴ – عبادتگاه رونشام، فرانسه
- ۱۹۵۶ – موزه احمدآباد، هندوستان
- ۱۹۵۶ – ویلا شودان، احمدآباد هند
- ۱۹۵۶ – مجموعه ورزشی صدام حسین، عراق
- ۱۹۵۷ – موزه ملی هنر غرب، ژاپن
- ۱۹۶۰ – دیر سنت ماری، فرانسه
- ۱۹۵۸ – نمایشگاه فیلیپس بلژیک
- ۱۹۶۱ – مرکز هنرهای بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد، ایالات متحده
- ۱۹۶۹ – کلیسای سنت پیر فرمینی، فرانسه
- مرکز هنر کارپنتر
- کلیسای رونشان (عبادتگاه نوتردام دو هوی رونشان)، فرانسه
- ساختمان سکرتاریات، چاندیگار هند
- ساختمان انرز اسوسییشن، احمدآباد هند
- ساختمان اونیته دبیتاسیون
- ساختمان یونیت دی هبیتیشن
ویلا شودان
ویلا شودان در سال ۱۹۵۶ در احمدآباد، واقع در شمال هند، ساخته شد. معمار آن لوکوربوزیه به دنبال آمیزش اقلیم و فرهنگ، و از طرفی سنت و مدرنیسم، در طراحی این خانه بود. و نتیجه اتفاقی بود که ساکنین را از محیط حفاظت میکرد و در عین حال به خلق معماری ای که دنیای اطراف را آشکار میکند انجامید.
میتوان ویلا شودان را سر آمد تفکرات و ایدههای لوکوربوزیه در معماری مدرن دانست. همانطور که خود در ۵ اصل معماری مدرن بیان میکند. پلان و نمای آزاد و استفاده از پیلوت همانند ویلا ساوا به وضوح در ویلا شودان دیده میشود.
فرم ویلا شودان به خوبی به اقلیم حارهای هند پاسخ میدهد. (احمدآباد-هند) سقف در بالای ساختمان همانند چتری عمل میکند و سوراخها در دل بنا این امکان را میدهند که نسیم خنک به خوبی از بین آنها و تراسها عبور کند.
حجم ویلا شودان از دو مکعب کنار هم تشکیل شدهاست که حجم اصلی بزرگتر و در بر گیرنده فضاهای خصوصی صاحب خانه میشود و حجم کوچکتر که یک طبقه است و در دل خود گاراژ، آشپزخانه و اتاق خدمتکاران را تشکیل میدهد.
این دو حجم به کمک راه پله و راهرویی که به صورت خطی شکل در حجم ظاهر میشوند در ارتباط هستند.
در نگاهی دیگر حجم اصلی را میتوان مجموعهای از سطوح دید که به صورت عمودی و افقی فضای کلی این مکعب را تقسیم میکنند و به صورت مکعبهای کوچک پر و خالی نمایان میشوند.
لو کوربوزیه شخصاً این خانه را خویشاوندی نزدیک از ویلا ساوا که ۲۵ سال قبل طراحی کرده بود میدانست. شباهتهایی میان این دو طرح وجود دارد. مانند رمپِ پیاده در چهار تراز، پلان مربعی و این حقیقت که قاب ترکیببندی کلی دارای فضاهای باز بیشتری نسبت به فضاهای محصور میباشد. ویلا شودان فرمی متهورانه و پرخاشگر دارد: دیوارهای بتنی وسیع حفرهدارِ رو به شمال همراه با پنجرههای عظیم رو به جنوب که هم آفتابگیر و هم بادگیر میباشند، و یک سایبان سقفی در فرم یک صفحهٔ بتنی کنسولشدهٔ مسطح عظیم که دارای گشودگیهای گردی در داخل خود میباشد.
خانه دوماینو
خانه دوماینو در کشور فرانسه در تاریخ ۱۹۱۷ – ۱۹۱۵ میلادی ساخته شد که برای اولین بار از اسکلت و کنسول استفاده شد؛ و دیوارها دیگر نقشی در ایستایی و سازهٔ ساختمان نداشتهاند. فرم کلی پروژه مستطیل شکل است و کاربرد ستونهای بستی برای نگهداری سقف و کف بدون اتکا به دیوارهای باربر به صورت کامل نشان میدهد. در این اثر لو کوربوزیه، معماری به اساسیترین عوامل سازندهٔ یعنی ستون، کف و پله تجزیه شدهاست طرح این خانههای پیشساخته را در نظر مهندسین مورد توجه قرار داد.
ترجمه آثار به فارسی
- به سوی معماری جدید، ترجمه محمدرضا جودت، انتشارات آرمانشهر، ۱۳۹۰.
- لوکوربوزیه؛ یک جهان بینی سرد، تألیف مارک پرلمن، ترجمه مهدی شادکار، انتشارات روزنه، ۱۳۹۹.
- Listing ID: 8162
- زندگینامه: لو کوربوزیه در لا-شو-د-فون (به فرانسوی: La Chaux de Fonds)، شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس، در نزدیکی مرز فرانسه متولد شد. وِی علاقهٔ زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یک مدرسهٔ هنرهای زیبای محلی بود و خود در بوداپست و پاریس درس خوانده بود، به آموختن مبانی هنر پرداخت.
درباره پریماه ذبیحیان
دانشجوی رشته مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، دارای مهارت نرم افزار حرفهای REVIT
نوشتههای بیشتر از پریماه ذبیحیانThis site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.